Gaaf! Op 14 april sta ik op het podium van TEDx-Amstelveen!

Impact vergroten

Een TED-talk (willen) houden. Hoe is dat nou zo gekomen? Sinds een tijdje voel ik steeds sterker de behoefte om mijn impact te vergroten. Om niet alleen lezingen in mijn branche en netwerk te geven, maar een breder publiek te bereiken. Een gevoel van urgentie dat wel iets te maken heeft met Sarah gezien hebben, geloof ik. En met de tijdgeest en maatschappelijke ontwikkelingen.

Toenemende polarisatie

Ik gun mijn dochter, en iedereen van de generaties na ons, dat ze in net zo’n vrij en veilig land zullen leven als wij de afgelopen halve eeuw hebben gedaan. Ik zie echter ontwikkelingen die dit in de weg zouden kunnen gaan staan. In mijn TEDx talk ga ik mensen warm maken voor mijn antwoord op de toenemende radicalisering en polarisatie in ons land. Ik wil mensen prikkelen hun geest en hart een beetje verder open te zetten, zodat we met elkaar een vreedzame en duurzame samenleving (blijven) vormen

Drang en schroom

Met het voelen van de drang om meer mensen te bereiken, groeide ook het besef dat ik mij dan meer zou moeten profileren. En daar voel(de) ik nog altijd schroom. Steeds was er wel weer een stemmetje in mijn hoofd dat mij vertelde dat ik echt niet zo bijzonder ben en mijn ideeën ook niet. Ik werd dat stemmetje zat en in april heb ik  meegedaan aan de Zonder Zorgen Zichtbaar Challenge van Jacqueline Hulleman.

De schaamte voorbij

Tijdens deze Challenge daagde Jacqueline ons uit om 10 dagen lang haar opdrachten te doen en zo over onze belemmeringen om onszelf zichtbaar te maken, heen te springen. (Ja, ik ben niet de enige persoon – lees: vrouw – die met deze irritante overmaat aan bescheidenheid, met dit calimerocomplex, kampt). Het begon met het concreet maken van je doel. Omdat andere deelneemsters dit deden in een video, heb ik het ook maar gedaan. Twee drempels tegelijk genomen: mijzelf op video presenteren en een hele concrete doelstelling benoemen. Het filmpje kun je hier bekijken. (Ja, ik ben de schaamte nu echt voorbij.)

Idea worth spreading

Nu moest ik wel. Dus toen ik een oproep zag voor sprekers van TEDx Amstelveen, heb ik gereageerd. Ik liet dat stemmetje in mijn hoofd –  ‘Wie denk je wel niet dat je bent, om op een TED-podium te gaan staan?’ – gewoon maar kletsen. Mijn ingezonden idee was voldoende voor een nadere kennismaking met de organisatie. Toen werd ik ook al voorgesteld aan mijn hoogstpersoonlijke TEDx-coach Michiel Bloem. We bespraken waarom mijn idee ‘an idea worth spreading’ (lijfspreuk van de TED-organisatie) zou zijn en hoe ik dat het best kon verwoorden in een pitch van 2 minuten.

Pitchen

In oktober was de dag waarop we ons verhaal mochten presenteren. Ik heb genoten van de pitches van de anderen, ook al voelde ik tijdens  het luisteren behoorlijk wat spanning om daar straks zelf voor de groep te gaan staan. En ik was ook nog een van de laatsten. Maar ach… ergens ook wel weer lekker om kriebeltjes in mijn buik te voelen. Toen was ik aan de beurt. Even wilde ik heel hard wegrennen. Na die neiging weggeademd te hebben, stond ik vol enthousiasme en met steeds meer plezier mijn pitch te houden. De instemmende hoofdknikjes van medepitcher Marieke Lips van KidsInbetween hielpen mij wel. Ook van de nazit werd ik heel blij: mooie ontmoetingen en zo’n warme positieve sfeer. Wat mooi als je met mensen werkt die het allemaal vrijwillig en vanuit het hart doen!

Doel bereikt

Na deze leuke middag wilde ik echt heel graag spreker worden bij TEDx Amstelveen! Wat was ik dan ook blij toen enkele weken later het bericht kwam dat ik een van de negen sprekers ben. En Marieke Lips gelukkig ook, met een prachtig verhaal over kinderen in een echtscheidingssituatie.

Wil jij erbij zijn?

In een volgende blog vertel ik hoe het nu verder gaat. Wil je er bij zijn op 14 april in de Schouwburg van AmstelveenMeld je dan snel aan. Je kunt de sprekers en onderwerpen via deze link bekijken.

Wil je je organisatie of vereniging een inspirerende prikkel geven?

Dan kom ik graag een prikkelende lezing bij jullie geven. Van tevoren bespreken we wat je wilt bereiken en wie je publiek is, zodat ik mij daar goed op af kan stemmen. De wereld is daarna niet meer dezelfde! Lees hier meer over.