Model van Zes Houdingen
Het model van Zes Houdingen is een reflectie-instrument voor begeleiders. Het biedt inzicht in je eigen houding en de effecten ervan.
Het is ontstaan uit eigen wetenschappelijk onderzoek naar de verdeling van verantwoordelijkheid binnen de coachingsrelatie.
Training Begeleiden vanuit zes houdingen
Tijdens de workshops en trainingen kun je de Zes Houdingen aan den lijve ervaren.
Heb je de zelftest voor coaches of voor leiders al gedaan? Als je mij een mailtje stuurt, zend ik je link naar de digitale zelftest. Dan weet je snel wat jouw favoriete coachhouding is. Hieronder vind je korte beschrijvingen van iedere houding.
De Zes Houdingen
Op 23 december 2020 heb ik in de podcast van Freek Sarink het model van de zes Houdingen toegelicht :
‘Ik gebruik het model in trainingen aan transformationele coaches. Het geeft hen een helikopterview op coaching. En het geeft zicht op je eigen kracht, je eigen stijl en je mogelijke ontwikkeling.’
De houding eronder
Sherida Pengel heeft de Leergang Coachen vanuit zes houdingen gedaan. In de video hiernaast beschrijft ze hoe zij de zes coachhoudingen heeft ervaren. En vooral welke houding continu aanwezig is onder de zes coachhoudingen …
volgens Sherida
Zes Houdingen in boeken
Je vindt het model van Zes Houdingen in mijn boek Wisselende contacten: de ontmaskering van de coachingsrelatie, gericht op coachin in het 1op1 contact. Ook in Relationele verleidingen: empathisch begeleiden van groepen staat het model, nu uitgewerkt voor teamcoaches, trainers en opleiders.

De uitdager
In de uitdagende houding zet je provocatieve en paradoxale interventies in en creëer je chaos in het hoofd van de Ander.
Humor, drama, intuïtie, liefde, speelsheid en dynamiek.

De aanvoerder
In de aanvoerende houding zorgt de coach voor concrete doelstellingen en een praktische aanpak van de ontwikkelvraag. Oefeningen, alternatieven, resultaatgericht en motiverend begeleiden.

De boeddhist
In de mindfulle boeddhist-houding stel je reflectievragen en houd je een spiegel voor, waardoor de Ander meer contact krijgt met zijn of haar gevoel en eigen wijsheid.

De onderwijzer
In de onderwijzende houding geef je een complimentje, reik je een theorie of model aan, zet je het verhaal van de Ander op een rij en geef je een rake analyse.

De praatpaal
In de houding van praatpaal luister je met aandacht. Dankzij jouw open en warme aanwezigheid krijgt de Ander zijn of haar gevoel en verhaal op een rij en voelt zich gehoord en gezien.

De onderzoeker
In de onderzoekende houding krijg je een goed beeld van de Ander en zijn of haar situatie, dankzij feitelijke vragen, vragenlijsten en bijvoorbeeld het laten schrijven van een biografie .
Het lijkt een eenvoudig model. Pas bij nadere bestudering en gebruik van het model wordt de diepgang ervan zichtbaar.
Een houding is een geheel van je mindset (de overtuigingen die je op dat moment waar laat zijn), energie, emoties en interventies. Het model maakt je bewuster van je aannames en eigen behoeften en drijfveren van waaruit je jouw gesprekspartner tegemoet treedt. Je krijgt gevoel voor je valkuilen en eigen belemmerende patronen.
Het model helpt je te reflecteren op je eigen relatievoorstellen. Bovendien ga je het relationele appel van de Ander sneller herkennen, net als je eigen automatische reacties erop. Zo ontstaat meer vrijheid om adequater te reageren. Zo verhoog je de soepelheid en de effectiviteit van je begeleidingsgesprek.
Lees meer in mijn artikel in het TvC: Wat voor een coach bent U?